Als er gebouwd wordt op De Scheg dan zet je Dijk en Waard op slot. Dat stelt Ondernemend Dijk en Waard. De ondernemersclub vreest dat de geplande woongebouwen een verbreding van de N242 in de weg zitten en doet een laatste oproep aan de politiek om niet in te stemmen met de wijziging van het bestemmingsplan.
Als er gebouwd wordt op De Scheg dan zet je Dijk en Waard op slot. Dat stelt Ondernemend Dijk en Waard. De ondernemersclub vreest dat de geplande woongebouwen een verbreding van de N242 in de weg zitten en doet een laatste oproep aan de politiek om niet in te stemmen met de wijziging van het bestemmingsplan.
Tijdens een politieke tafel bleek vorige week al dat verschillende raadsfracties in hun maag zitten met de geplande woningbouw (345 appartementen) op De Scheg. Ja, daar is de kans om snel honderden betaalbare woningen te realiseren voor mensen die maar moeilijk op de woningmarkt terecht kunnen. En als daar volgend jaar wordt gebouwd, kan de gemeente rekenen op een miljoenensubsidie van het Rijk.
Maar tegen welke prijs? Het gebied wordt vanwege de ligging tussen het spoor en de N242 ook wel de ’minst aantrekkelijke plek’ om te wonen genoemd en wat zijn de gevolgen voor de toekomstige bereikbaarheid van de gemeente?
Prettig wonen
Ondernemend Dijk en Waard stelde al eerder dat het gebied zich veel beter leent voor bedrijvigheid. Volgens bestuurslid Wouter Voerman kun je Dijk en Waard niet vergelijken met Amsterdam waar woningbouw op zo’n plek meer gemeengoed is. ,,In Dijk en Waard is het goed en prettig wonen. Dat is de kracht van deze regio. In Amsterdam spelen andere factoren een rol. Je moet bedenken dat je woningen niet neerzet voor twee jaar maar voor vijftig jaar.’’
Een ander argument om tegen woningbouw op De Scheg te zijn, is dat dit een verbetering van de bereikbaarheid zou kunnen belemmeren. ,,Nu al staat het elke dag vast op de N242’’, zegt Norbert Reijngoud, eveneens bestuurslid van Ondernemend Dijk en Waard. ,,De vraag is of de N242 straks dan nog verbreed kan worden. Fysiek kan het nog steeds, maar of het ook qua geluidsbelasting kan? De wethouder zegt: dat lossen we dan wel op, maar wat voor maatregelen zijn er dan nodig? Straks moet je een geluidscherm van zeventien meter hoog neerzetten.’’
Ondernemend Dijk en Waard trok in het verleden al meerdere keren aan de bel bij het college om te voorkomen dat er woningen komen op De Scheg. Maar de ondernemers dienden geen officiële zienswijze in. Voerman vindt dat het niet past bij de rol van gesprekspartner – wat Ondernemend Dijk en Waard is voor de gemeente – om juridisch de degens te kruisen.
Westpoort
De kans dat de raad het plan nog afblaast – juist ook vanwege het mogelijk mislopen van de miljoenensubsidie – is klein. Toch vindt Voerman dat geen argument. ,,Je kunt in een half jaar tijd ook een nieuw bestemmingsplan maken voor Westpoort (de voormalige ziekenhuislocatie, red.) en daar beginnen met bouwen.’’ Voor de subsidie wordt Westpoort-De Scheg als één samenhangend gebied gezien. Volgens Reijngoud is het nog niet te laat. ,,Ieder raadslid dat logisch nadenkt, zal tegenstemmen.’’
Na De Scheg wacht alweer een volgend project waar Ondernemend Dijk en Waard eveneens moeite mee heeft. Aan De Gildestraat (achter De Scheg) ziet het college immers kansen voor nog eens vijfhonderd woningen. Langs de N242 en langs het spoor. Voerman: ,,Tegen die ontwikkelingen kijken we precies het zelfde aan. Je zet Dijk en Waard op slot om hier woningbouw te realiseren. Je soupeert alle geluidsruimte op. De volgorde is verkeerd. Je moet eerst onderzoeken wat je als gemeente wil qua mobiliteit en dan kijken waar je woningen kunt gaan bouwen.’’
tekst: Roel van Leeuwen